Место работы автора, адрес/электронная почта: Арктический государственный институт культуры и искусств, Кафедра искусствоведения ; 677000, г. Якутск, ул. Орджоникидзе, 4 ; e-mail: dobzhanskaya@list.ru ; http://agiki.ru
Ученая степень, ученое звание: д-р искусствоведения
Область научных интересов: Музыкальная фольклористика, музыкальные инструменты народов Арктики, шаманская музыка народов Сибири, традиционное и современное музыкальное творчество народов Таймыра, музыкально-эстетические проблемы в народной художественной культуре
ID Автора: SPIN-код: 1046-0714, РИНЦ AuthorID: 312599
Количество страниц: 15 с.
The review is devoted to the analysis of F. A. Ulmasov’s current research on the traditional Eastern monody of Tajikistan and Uzbekistan. The author F. A. Ulmasov, proposed a new approach to understanding and studying Eastern monody, based on the concept of multidimensional musical art,realized through the creative act of making music by the soloist. The concept of multi-dimensionality is based on F. Ulmasov’s idea of the interaction of two planes of musical perception and thinking – internal (in the mental sphere) and external (manifested in the act of playing music). This fundamental theoretical position is defined by the author as the principle of the functional duality of opposition (DFO). The concept of duality of the Eastern monody system, which is substantiated in the monograph, is developed on the material of Tajik and Uzbek traditional music (solo vocal and instrumental, as well as ensemble performance). The author applies, in addition to General scientific and artistic methods, interdisciplinary research methods, as well as methods of analyzing musical and audio texts. As a result, the author identified two types of DFO (diffusing DFO and contrasting DFO), and the basic principles of the structure of the musical body of Eastern monody, typical for each of them. The scientific novelty and theoretical value of the research allow us to see the prospects for its continuation in the following areas: developing semantic fields of musical intonation, internal plans of the creative process, and the study of vertical harmonic-functional organization of monody (“monodic harmony”).
Добжанская, О. Э. Рецензия на: Ульмасов Ф. А. Многомерность восточной монодии в контексте сольного вокально-инструментального музицирования: на материале таджикской и узбекской традиционной музыки. Душанбе: Истеъдод, 2017. 320 с. / Добжанская О. Э. ; "Арктический государственный институт культуры иискусств" // Russian studies in culture and society. - 2020, Т. 4, N 1. - C. 60-70.
Количество страниц: 16 с.
Добжанская, О. Э. Звуковысотные нормы вокального интонирования народов Арктики: к вопросу об интонационной архаике (на примере музыкального фольклора нганасан) / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Гетерофония творчества Эдуарда Алексеева :памяти великого музыканта, ученого и собирателя фольклора / Министерство культуры и духовного развития Республики Саха (Якутия), Высшая школа музыки Республики Саха (Якутия) (институт) им. В. А. Босикова ; составители: А. С. Ларионова, А. Д. Халтанова ; научный редактор М. Г. Кондратьев ; редакторы: Э. Е. Алексеев, А. С. Ларионова, А. Д. Халтанова. - Якутск : Издательский дом СВФУ, 2021. - 295 с., [8] л. ил. : ил., портр. ; 20 см. - С. 116-131.
Количество страниц: 8 с.
The article considers some problems of preserving of the cultural heritage of the indigenous peoples of the North in the context of an interdisciplinarydiscourse conducted by researchers of the Laboratory for integrated geocultural research of the Arctic. The main scientific discoveries of the Laboratory (concepts of mental and artistic Arctic images, creative cultural code of the Arctic peoples, sounding Arctic landscapes, geocultural branding of the Northern territories) are the basis for the development of research activities of the Arctic State Institute of Culture and Arts (ASICA), and are embodied in the creative projects of the Institute.
Игнатьева, С. С. Сохранение и развитие культурного наследия народов евразийской Арктики как ресурс устойчивого развития северных территорий / С. С. Игнатьева, О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Prospective research solutions : сборник статей II Международного научно-исследовательского конкурса, состоявшегося 30 августа 2020 г. в г. Петрозаводске / под общей редакцией А. Б. Черемисина. - Петрозаводск : МЦНП "Новая наука", 2020. - 113 с. : ил. - С. 100-107. - DOI: 10.46916/03092020-1-978-5-907327-85-6
DOI: 10.46916/03092020-1-978-5-907327-85-6
Количество страниц: 11 с.
The author on the basis of the own field materials collected during 1989–2018analyzes the practice of modern onstage interpretations of shamanism.Unfortunately, at the end of the 20th century the authentic Nganasan shamanism disappeared. It was well studied by researchers. However, in the last quarter of the 20th century, during the life of shaman Demnime Kosterkin andhis son Dulsymyaku Kosterkin, there was a practice of scenic performanceof fragments of shamanic rituals. Stage imitations of shamanic ritual couldbe performed by close or distant relatives of shamans (for example, the folkgroup “Ngamtusuo”), but sometimes by people which hadn’t any relationsto the shamanism. At the folklore festival in Dudinka (2015, 2018), shortfragments from the shamanic rites of Nganasan were shown. They were performed by Evdokia Demnimeevna Porbina (born in 1938) – the daughter ofthe shaman Demnime. Her assistants were T.D. Turkina, S.M. Kudryakova,A.N. Chunanchar. The musicological comparison of the melodies showedthat there were authentic shamanic melodies from the repertoire DemnimeKosterkin which sounded on the scene. Shamanic songs were performed inthe style of polyphonic responsorial singing (one verse singing by a shamanalternates with the same verse in the part of assistants), that style is specific forthe shamanic rite. The chants contained good wishes to those present, which istypical for shamanic spells. Unlike meaningful shamanic chants performed bythe shaman’s daughter, the costumed image of the shaman (it was representedin the dance) had no ritual function and was only a decorative ornament of thestage composition. Imitation shamanic ritual is a complex phenomenon thatcombines traditional, professional and innovative norms of folklore, and needsto be the subject for a further study.
Добжанская, Оксана Эдуардовна.
Имитационный шаманский обряд нганасан: к проблеме сценического воплощения ритуальной практики = Nganasans imitation shamanic ritual: to the problem of onstage interpretation of ritual practice / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Зрелищные искусства: контакты и контексты : сборник статей и эссе / Институт этнологии и антропологии им. Н. Н. Миклухо-Маклая Российской академии наук, Институт языка, литературы и искусства им. Г. Ибрагимова Академии наук Республики Татарстан ; ответственный редактор С. И. Рыжакова ; составление и редакция С. И. Рыжаковой и Р. Р. Султановой. - Казань : ИЯЛИ, 2020. - С. 44-53
Количество страниц: 7 с.
- Искусство. Фотография. Музыка. Игры. Спорт > Музыка,
- Краеведение. Археология. География. Биографии. История > Биографии. Генеалогия. Геральдика,
- Общественные науки. Образование > Фольклор,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Фольклор,
- НАУКА ЯКУТИИ > ИСКУССТВО. ФОТОГРАФИЯ. МУЗЫКА. ИГРЫ. СПОРТ > Музыка,
- НАУКА ЯКУТИИ > КРАЕВЕДЕНИЕ. ГЕОГРАФИЯ. БИОГРАФИИ. ИСТОРИЯ > Биографии. Генеалогия. Геральдика.
The article analyzes the vocal-symphonic poem “Aan Doidu” by the Norilsk composer V. I. Primak (Nganasan tales). The author reveals the content of the work through the worldview of the indigenous people of Taimyr. In addition, the author considers the influence of Nganasan folklore on the musical style of the composition.
Добжанская, Оксана Эдуардовна.
Философский ракурс осмысления традиционной культуры народов Крайнего Севера в композиторском творчестве В. И. Примака (на примере вокально-симфонической поэмы "Аан Дойду") = Philosophical perspective of realising traditional culture of northern indigenous in musical creativity by V. I. Primak (on the example of the vocal-symphonic poem “Aan Doydu”) / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Музыкальная культура в теоретическом и прикладном измерении. - 2020. - Вып. 7. - С. 47-52. Рез. также англ. - Библиогр.: с. 51-52 (9 назв.). - В статье анализируется вокально-симфоническая поэма норильского композитора В. И. Примака "Аан Дойду" (Нганасанские сказания). Содержание произведения раскрыто в контексте мировоззрения коренных народов Таймыра, рассмотрено влияние фольклора нганасан на музыкальный стиль сочинения. . - The article analyzes the vocal-symphonic poem “Aan Doidu” by the Norilsk composer V. I. Primak (Nganasan tales). The author reveals the content of the work through the worldview of the indigenous people of Taimyr. In addition, the author considers the influence of Nganasan folklore on the musical style of the composition.
Количество страниц: 5 с.
The concept of the Arctic sounding landscape was developed by ethnomusicologists of the Arctic State Institute of Culture and Arts under the guidance of doctor of Art History Yu. I. Sheikin in 2015-2016 as part of the project of the Russian Science Foundation "Creation of a Laboratory for Complex Geocultural Researches of the Arctic". Under the sounding landscapes of the Arctic, researchers understand the spatial-temporal complexes of natural and anthropogenic sounds that have some special ethno-cultural meanings and are intonation-acoustic signs of the territory. The three layers identified in the structure of the Arctic sounding landscape are consistently analyzed on the materials of the musical folklore of the indigenous peoples of Taimyr-Nganasan, Nenets, and Enets. The paragraph is based on the author's field materials collected from the 1980th to 2010th. The first level of the concept of the Arctic sounding landscape (sound communication between man and nature) consists of representations of sacred places associated with the sound picture of the world, as well as onomatopoeia and signals. Legends about the sacred places of the Nenets and Nganasan which were told by S. E. Yar, E. D. Porbina, and T. D. Turkina contain valuable information about the "sounding codes" of people's ritual behavior. The intonational interpretation of images of animals and their voices in musical folklore takes place in the different genres of musical folklore. A collection of Nenets songs and epic tunes recorded from S. E. Yar is rich, some melodies are songs of birds and animals. It is important to note the intonation connection between song melodies and the corresponding naturalistic onomatopoeia (in the songs of the gull and Sandpiper, the melody literally grows out of the intonations of onomatopoeia). Onomatopoeia are an integral part of the sound picture of the Nganasan shamanic rite, in which they represent the appearance of invisible zoomorphic helper spirits. The sound of circular ritual dances of Nganasan and Enets, accompanied by a throat-rasping breath in and out, embodies the voice of a totem animal – a bear. Among the imitation Phono-instruments, researchers described some hunting calling instruments and buzzers-aerophones, which imitate the voices of nature with their sound and have an important cultural meaning.
Добжанская, О. Э. Звучащие ландшафты Таймырской тундры / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Инновационная парадигма развития современных гуманитарных и общественных наук : сборник статей международнойнаучно-практической конференции, состоявшейся 27апреля 2020 г. в г. Петрозаводске / под общей редакцией И. И. Ивановской. - Петрозаводск : МЦНП "Новая наука", 2020. - 167 с. : ил. - С. 158-162.
Количество страниц: 11 с.
The relevance of studying the musical culture of the Arctic peoples is enhanced due to the current processes of intensive economic development of this region. Unfortunately, the state of musical folklore and indigenous languages of Arctic peoples is critical. The article analyzes the main stages of studying the musical culture of the Arctic peoples (academic, ethnographic, musicological), and notes the contribution of Russian and foreign musicologists to the research of the subject. Authors characterized some main methodological concepts relevant to the study of music of the Arctic peoples such as intonation-acoustic culture of an ethnic group, regional- historical typology of musical culture of the peoples of Siberia, concepts of early-folk intonation, sounding landscapes of the Arctic. The musical culture of the Arctic peoples is the part of the intangible cultural heritage of Russia, and needs to be studied, preserved, and published as soon as possible. The theoretical reasoning in the article is illustrated by examples of folk musical genres and music notation of Chukchi throat-singing.
Добжанская, О. Э. Музыкальная культура народов Арктики: проблемы и перспективы изучения / Ю. И. Шейкин, О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Музыкальное искусство Евразии. Традиции и современность. - N 1. - С. 52-62. - DOI: 10.26176/MAETAM.2020.53.49.001
DOI: 10.26176/MAETAM.2020.53.49.001
Количество страниц: 9 с.
The shamanism of the Taimyr peoples that disappeared by the XXI century is not a phenomenon of the past. Thanks to the good documentation of shamanic rituals in ethnographic literature, living ethnic181memory, as well as formed in the culture of bright shamanic images that have an appeal for modern consciousness, innovative practices of stage embodiment of shamanic images have become part of the concept of national identity. In the article, the author analyzes the main attributes, images, and artistic techniques of the Nganasan shamanic ritual (shaman costume, drum, song, dance, etc.) from the standpoint of art criticism. The syncretic nature of the ritual, which combines different types of art, is intuitively felt by modern Nganasans as an opportunity to preserve the unique appearance of ethnic culture.
Добжанская, О. Э. Художественная образность и символика шаманского обряда: традиционное воплощение и современная интерпретация в процессах поиска северной идентичности (Таймыр) / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Язык Севера : материалы Всероссийской научной конференции, 18 марта 2020 г. / руководитель проекта Ю. З. Кантор. - Москва : РОССПЭН : Политическая энциклопедия, 2020. - 246, [1] с. : табл. ; 22 см. - С. 181-189.
Количество страниц: 8 с.
Добжанская, О. Э. Музыковедческая терминология как зеркало поисков национальной самобытности академического музыкального искусства Республики Саха (Якутия) / О. Э. Добжанская ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Термины, понятия и категории в музыковедении : IV Международный конгресс Общества теории музыки, Казань, 2-5 октября 2019 года : материалы конгресса / Министерство культуры Российской Федерации, Казанская государственная консерватория имени Н. Г. Жиганова [и др.] ; редакционная коллегия: Гирфанова М. Е. [и др.]. - Казань : Казанская государственная консерватория, 2021. - С. 205-212.
DOI: 10.48201/9785854012843_205
Источник: SHS Web of Conferences. - 2022, Т. 134.
Количество страниц: 7 с.
Целью данного исследования является изучение звукоиздающих подвесок на шаманском костюме эвенков, якутов и нганасан в единстве шаманского ритуального комплекса и ритуальных музыкальных традиций. Шаманские подвески интерпретируются как особый текст культуры, отражение геокультурных представлений народов Арктики. Статья основана на материалах полевых исследований, проведённых авторами на Таймыре в 1989–1990 годах, в Оленёкском эвенкийском национальном округе Якутии в 2014 году, а также на научных публикациях. Звуковой мир шаманского ритуала — это сложная звуковая картина, которая формируется при использовании вокальных, вербальных, вокально-речевых, сигнальных, инструментальных типов интонации. Движения шамана сопровождаются звуком сталкивающихся подвесок на костюме шамана и его составляющих (повязке, обуви, перчатках).
Звукоиздающие подвески были описаны этнографами и музыковедами, но не рассматривались в связи с геокультурными исследованиями. Металлические подвески на костюме шамана обозначают священные пространственные модели Вселенной (образы небесных тел — солнца, луны, звёзд), мифологические пространства Верхнего, Среднего и Нижнего миров, населённые духами-помощниками шамана — птицами, животными, антропоморфными существами, символизируют части человеческого тела и т. д. Перспективы изучения подвесок на костюме шамана как символического воплощения ландшафта заключаются в более полном описании и обобщении всех известных материалов, включая анализ костюмов шаманов из этнографических музейных коллекций.
Reflection of Arctic geocultures in the sounding attributes of the shaman costumes of Sakha, Evenks and Nganasans / Oksana Dobzanskaya, Vera Nikiforova, Varvara Dyakonova ; Arctic State Institute of Culture and Arts // SHS Web of Conferences. - 2022, Т. 134. - С. 1-7