Количество страниц: 11 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Математика. Естественные науки > Химия. Кристаллография. Минералогия,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Химия. Кристаллография. Минералогия.
- 1. Корнилов Юрий Вячеславович, Угаров Леонид Олегович. Применение иммерсивных технологий для обучения студентов действиям в чрезвычайных ситуациях в образовательных учреждениях = The use of immersive technologies in emergency response training for students in educational institutions
- 2. Жондорова Галина Егоровна. Становление университетского филологического образования в Якутии = Formation of university philological education in Yakutia
- 3. Панина Светлана Викторовна, Донская Ариадна Андреевна, Петрова Милана Николаевна, Борисова Екатерина Петровна. Содействие профессиональной медицинской ориентации школьников = Promoting professional mediсal career in schoolchildren
- 4. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова: научный журнал, 2024, №1 (95)
- 5. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова: научный журнал, 2024, №4 (98)
The information component of human culture as a whole is of crucial importance in the modern world. Lifelong learning in a digital educational environment becomes a condition for personal development. An important form of learning in the information society is online learning, where the interaction of the educational process subjects is carried out online. The understudied theory of learning in the digital environment and the practice of implementing online learning need the research in this area. Particular difficulties arise in online learning of sciences, such as chemistry. The practical part of the article describes an example of systematic planning of lessons in organic chemistry. Thematic planning of lessons in the section "Nitrogen-containing organic compounds. Polymer chemistry" is presented in a traditional face-to-face format and using distance learning. The lessons are organized based on the pedagogical technology of "flipped classroom".
Матаннанова, А. Н. Дистанционное обучение в информационно-образовательной среде: планирование системы уроков химии / А. Н. Матаннанова, Е. П. Трифонов ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия" - 2024. - N 4 (36). - С. 90-100.- DOI: 10.25587/2587-5604-2024-4-90-100
DOI: 10.25587/2587-5604-2024-4-90-100
Количество страниц: 13 с.
- Общий отдел > Информационные технологии. Вычислительная техника,
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Краеведение. Археология. География. Биографии. История > Общие вопросы. География как наука. Географические исследования,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > КРАЕВЕДЕНИЕ. ГЕОГРАФИЯ. БИОГРАФИИ. ИСТОРИЯ > Общие вопросы. География как наука. Географические исследования,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩИЙ ОТДЕЛ > Информационные технологии. Вычислительная техника.
- 1. Алексеева Ирина Степановна, Филин Сергей Александрович. Традиционные и семейные ценности в представлении студентов = Traditional and family values in the students’ view
- 2. Дагбаева Нина Жамсуевна, Николаева Алла Дмитриевна. Основы нравственного воспитания молодого поколения в Китае: историко-педагогический обзор = Fundamentals of moral education of the young generation in China: historical and pedagogical review
- 3. Саввинов Василий Михайлович. Оценка практик управления образованием в контексте устойчивого развития = Evaluation of education management practices in the context of sustainable development
- 4. Федорова Саргылана Александровна, Егорова Аксинья Егоровна. Особенности обучения химии как общеобразовательной дисциплины в балетной школе (колледже) = Features of teaching Chemistry as a general education subject in a Ballet school (college)
- 5. Мельникова Надежда Михайловна, Афанасьева Сайыына Ивановна. Специфика полоролевых стереотипов подростков в условиях раздельного обучения = Specificity of gender role stereotypes of adolescents in conditions of single-gender education
- 6. Кожевников Николай Николаевич, Данилова Вера Софроновна. О методологии эстетики = About the methodology of aesthetics
- 7. Корякина Анжелина Анатольевна. Доверие в межкультурной коммуникации = Trust in intercultural communication
- 8. Сергеева Анжелика Ивановна. Системность современного философского знания = The systematic nature of modern philosophical knowledge
- 9. Данилова Вера Софроновна, Кожевников Николай Николаевич. Республиканская студенческая конференция "Философия и методология научных исследований" = Republican student conference "Philosophy and methodology of scientific research"
- 10. Егорова Аида Июньевна, Солдатова Ольга Даниловна, Лыкова Дина Александровна. Межрегиональный круглый стол "Факторы повышения устойчивости психологического здоровья личности в 21 веке: ценностно-смысловой подход" = Interregional round table "Factors for increased stability of individual psychological health in the 21st century: a value-meaning approach"
- 11. Егорова Аида Июньевна. Региональный круглый стол "Психологические особенности межэтнических отношений" = Regional round table "Psychological features of interethnic relations"
- 12. Петрова Светлана Максимовна. III-я международная научно-практическая конференция СВФУ "Русский мир Азии" в г. Ханой (СРВ) = III International Scientific and Practical Conference of NEFU “Russian World of Asia” in Hanoi (SRV)
- 13. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова: научный журнал, 2024, №4 (98)
The article discusses the issue of developing students’ cognitive universal educational skills through the use of geoinformation systems in geography lessons. In today’s information-rich environment, students must be able to organize their learning and self-study independently. Therefore, one of the main goals of modern education is to develop universal (meta-disciplinary) skills, which form the basis for learning abilities. Based on this, the goal of the study is to develop a methodology for promoting cognitive universal skills in geography classes using GIS (Geographic Information Systems) technologies. The example used is the topic "Africa" for seventh-grade students.
Васильев, Н. П. Геоинформационные системы в процессе формирования познавательных универсальных учебных действий обучающихся (на примере темы "Африка" 7 класс) / Н. П. Васильев, А. Н. Самсонова ; Хорулинская средняя общеобразовательная школа им. Е. К. Федорова, Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия". - 2024. N 4 (36). - С. 18-30. - DOI: 10.25587/2587-5604-2024-4-18-30
DOI: 10.25587/2587-5604-2024-4-18-30
Количество страниц: 2 с.
- 1. Образование: пути решения актуальных проблем: сборник научно-методических статей педагогов, участников республиканских Педагогических чтений работников образовательных организаций (учреждений), 2024
- 2. Элякова Акулина Петровна. Конструирование методической системы учителя математики по внеурочной деятельности
Бучугасова, Я. С. Использование технологии развития критического мышления на уроках химии / Я. С. Бучугасова // Образование: пути решения актуальных проблем : сборник научно-методических статей педагогов, участников республиканских Педагогических чтений работников образовательных организаций (учреждений) / Таттинский лицей им. А. Е. Мординова ; составитель, научный редактор С. И. Огоюкина ; ответственный редактор И. А. Сивцева ; [вступительные статьи: И. А. Сивцева, О. М. Слепцова]. - Якутск : ИЦ НБ РС (Я), 2024. - С. 285-286
Количество страниц: 6 с.
- 1. Образование: пути решения актуальных проблем: сборник научно-методических статей педагогов, участников республиканских Педагогических чтений работников образовательных организаций (учреждений), 2024
- 2. Бучугасова Яна Семеновна. Использование технологии развития критического мышления на уроках химии
Элякова, А. П. Конструирование методической системы учителя математики по внеурочной деятельности / А. П. Элякова // Образование: пути решения актуальных проблем : сборник научно-методических статей педагогов, участников республиканских Педагогических чтений работников образовательных организаций (учреждений) / Таттинский лицей им. А. Е. Мординова ; составитель, научный редактор С. И. Огоюкина ; ответственный редактор И. А. Сивцева ; [вступительные статьи: И. А. Сивцева, О. М. Слепцова]. - Якутск : ИЦ НБ РС (Я), 2024. - С. 278-283
Количество страниц: 6 с.
The article discusses the methodology of using semiotic teaching technology in biology lessons, based on Howard Gardner’s theory of multiple intelligences asa way to implement a personality-oriented approach to teaching and develop students’ mental abilities, taking into account their individual characteristics and adaptation to new situations.
Данилова, М. П. Использование семиотической технологии обученияна уроках биологии как способа / М. П. Данилова ; АОУ РС (Я) ДПО "Институт развития образования и повышения квалификации им. С. Н. Донского-II" // Народное образование Якутии. - N 3 (132). - C. 122-127.
Количество страниц: 4 с.
This article discusses the implementation of the republican project "Music for All" in the Republic of Sakha(Yakutia). The author leads readers to the fact that a working teacher must have not only comprehensive knowledge, but also creative ingenuity, that off-site practice-oriented events promote personal growth, motivate continuous self-education, self-improvement, improvement of professional skills, and become an impetus for further creative activity.
Дуткина, Е. П. Универсальные подходы к повышению профессионального мастерства в условиях реализации проекта "Музыка для всех" в Республике Саха (Якутия) / Дуткина Е. П. ; АОУ РС (Я) ДПО "Институт развития образования и повышения квалификацииим. С. Н. Донского-II" // Народное образование Якутии. - 2024, N 3 (132). - C. 118-121.
Количество страниц: 4 с.
The article is devoted to the analysis of the results of the State Final Attestation of 11th-graders of 2024, in particular, in specialized mathematics. The author focuses on the factors that led to the increase in the results of the Unified State Exam. Specific methodological recommendations are proposed based on a thorough analysis of the identified problems and difficulties of students in the learning process, and instructions are given for developing the professional level and improving the methodological competence of subject teachers.
Баишева, М. И. Рекомендации по совершенствованию преподавания математики по итогам ЕГЭ 2024 года профильного уровня / М. И. Баишева ;АОУ РС (Я) ДПО "Институт развития образования и повышения квалификации им. С. Н. Донского-II" // Народное образование Якутии. - 2024, N 3 (132).- C. 103-106.
Количество страниц: 4 с.
Teaching and education in olonkho pedagogy are aimed at the comprehensive development of the student’s personality, the formation of ethnocultural and civic identity, the preservation and development of the olonkho language as the language of their nation. The process of teaching and education in the native language using different methods in olonkho pedagogy should stimulate children to use the knowledge they have gained in solving practical problems, to analyze, developing their own views.
Ядрихинская, Ф. В. Педагогика олонхо: развитие и воспитание современного школьника / Ф. В. Ядрихинская ; АОУ РС (Я) ДПО "Институт развития образования и повышения квалификации им. С. Н. Донского-II" // Народное образование Якутии. - 2024, N 3 (132). - C. 99-102.
Количество страниц: 5 с.
The article reveals the experience of the Department of Physics and Mathematics Education in the field of development of physics education in the Republic of Sakha (Yakutia).The author describes various forms of work on the implementation of continuous pedagogical skills of physics teachers. Particular emphasis in the article is given to weekly methodological seminars, the idea of which is to exchange best practices by teachers of the republic, and current topics are considered.
Артемьев, В. А. О деятельности кафедры физико-математического образования в области развития физического образования в Республике Саха (Якутия) / В. А. Артемьев ; АОУ РС (Я) ДПО "Институт развития образования и повышения квалификации им. С. Н. Донского-II" // Народное образование Якутии. - 2024, N 3 (132). - C. 83-87.
Количество страниц: 6 с.
The article considers the issue of achieving meta-subject results, which are a set of cognitive, communicative and regulatory universal educational actions as one of the requirements of the Federal State Educational Standards of Basic and Secondary General Education. The concept of meta-subject education in the studies of domestic scientists is analyzed. Based on the results of the Unified State Exam in English in the Republic of Sakha(Yakutia) in 2024, an analysis of the formation of meta-subject skills in graduates was carried out, and recommendations were developed for teachers of the republic in order to improve the teaching of the English Language.
Алексеева, Е.А. Формирование метапредметных результатов на уроках английского языка: анализ и рекомендации / Е. А. Алексеева ; АОУ РС (Я)ДПО "Институт развития образования и повышения квалификации им. С. Н. Донского-II" // Народное образование Якутии. - 2024, N 3 (132). - С. 70-75.