- Книга (5036)
- Газета (31)
- Журнал (246)
- Автореферат диссертации (572)
- Изоиздание (5)
- Аудиоиздание (15)
- Видеоиздание (209)
- Неопубликованный документ (612)
- Нотное издание (15)
- Фотография (6)
- Статья (3152)
- Библиографический указатель (83)
- Словарь (8)
- Календарь (7)
- Брошюра (97)
- Буклет (26)
- Электронное издание (2)
- 3D-модель (8)
- Грампластинка (14)
- Веб-архив (1277)
- Чукотский (8)
- Долганский (2)
- Английский (158)
- Эскимоский (3)
- Эвенкийский (10)
- Эвенский (44)
- Французский (16)
- Немецкий (6)
- Хантыйский (1)
- Киргизский (1)
- Корейский (1)
- Мансийский (1)
- Нанайский (1)
- Ненецкий (4)
- Нганасанский (2)
- Нивхский (1)
- Старорусский (10)
- Польский (4)
- Русский (9730)
- Латинская графика (75)
- Испанский (1)
- Таджикский (1)
- Тунгусский (2)
- Турецкий (5)
- Узбекский (1)
- Якутский (1325)
- Юкагирский (12)
- Не указан (4)
- Литературно-художественные издания (558)
- Официальные издания (1147)
- Научные издания (4193)
- Научно-популярные издания (2126)
- Информационные издания (1950)
- Справочные издания (50)
- Учебные издания (924)
- Производственно-практические издания (30)
- Массово-политические издания (429)
- Изобразительное издание (10)
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение.
Today, the education system must respond tothe challenges of the time. The main figure in the introduction of new educational practices that provide a responseto the challenges of the time is the teacher. The article reveals the practice of mentoring in secondary school as oneof the most effective forms of professional development ofa teacher, which helps to increase the efficiency of an educational organization.
Третьякова, И. Н. Наставничество в педагогической практике / И. Н. Третьякова ; МБОУ "Кутанинская средняя общеобразовательная школа им. А. А. Иванова-Кюндэ" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2 (127). - С. 75-76.
Количество страниц: 34 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения.
One of the most pressing problems of themodern school, which many teachers face today, is the inability of students to read meaningfully. There are manyrecommendations, ways to solve the problem of inability toread, and each teacher chooses, creates something of hisown in order to help students cope with a huge amount ofinformation and, by the end of training, have reading competencies to one degree or another. The author describesthe use of the “Designer” technique, using the analysis of N.V. Gogol’s poem “Dead Souls” as an example.
Терзи, Н. А. Формирование читательской компетенции на уроках литературы (на примере работы над поэмой Н. В. Гоголя "Мертвые души") / Н. А. Терзи ; МБОУ "Батагайская средняя общеобразовательная школа" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2 (127). - С.72-74.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение.
The article describes the organization ofmentoring in MBOU “Atamay secondary school named afterV.D. Longinov. The author believes that improving the quality of education is the result of the effective organization ofmentoring at school.
Терентьева, М. П. Организация наставничества как эффективный способ повышения качества обучения (на примере МБОУ "Атамайская СОШ им. В. Д. Лонгинова") / М. П. Терентьева ; МБОУ "Атамайская средняя общеобразовательная школа им. В. Д. Лонгинова" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2 (127). - С. 70-71.
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Математика. Естественные науки > Общая биология. Антропология. Вирусология. Микробиология,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Общая биология. Антропология. Вирусология. Микробиология.
This paper presents a system for the formation of natural science literacy in biology lessons usingvarious tasks. The relevance of pedagogical experience isthe formation in schoolchildren of a sense of the need forself-education and independent acquisition of knowledge.But most of the students are not able to independentlyacquire knowledge, therefore, it is necessary to developtasks that will guide the work of students, and thus theywill develop natural science literacy. The development ofnatural science literacy skills together with informationtechnology in biology lessons contributes to the positivedynamics of the quality of students’ knowledge, increasingthe motivation for learning activities.
Соломонова, А. А. Формирование естественнонаучной грамотности на уроках биологии / А. А. Соломонова ; МАОУ "Средняя общеобразовательная школа N 39 им. Н. И. Шарина" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2 (127). - С. 65-67.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Языкознание и языки. Лингвистика > Русский язык,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Языкознание и языки. Лингвистика.
The article highlights the experience ofteachers of the methodological association of the humanitarian cycle of Tyungyulyu Secondary School on the development of tasks for the formation of reading literacy forstudents in grade 7.
Сотникова, О. Н. Формирование читательской грамотности на уроках русского языка и литературы в основной школе / О. Н. Сотникова ; МБОУ "Тюнгюлюнская средняя общеобразовательная школа им. А. С. Шахурдина с углубленным изучением отдельных предметов // Народное образование Якутии. -2023. - N 2 (127). - С. 68-69.
Количество страниц: 5 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Языкознание и языки. Лингвистика > Английский язык,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Языкознание и языки. Лингвистика.
The article is devoted to one of the most significant problems of a foreign language teaching – improving the writing skills. It is getting more and more importantas the number of students choosing English as the subjectof choice at the Unified State Exam increases each year.One of the features of the exam for graduates of 2023 isa change in the way the scores are summed. So, Task 40(detailed written statement) has become Task 38. The recent changes in the format of the Writing section of the exam, in particular, the second writing task(previously Task 40 (essay) which has become Task 38(detailed written statement)), have aroused a lot of discussionamong teachers and students preparing for the exam. Inthis connection, our recommendations on how to approachthis task could be of practical use. The theoretical foundations of the study are based onthe works of E.I. Passov, I.A. Zimnaya on the theory andmethod of studying foreign languages, researches by M.V.Verbitskaya, V.M. Filatov on the development of communicative and productive skills.
Сидорова, М. Б. Совершенствование умений письменной речи старшеклассников в процессе подготовки к ЕГЭ по английскому языку : (в условиях перехода на стандарты нового поколения) / М. Б. Сидорова, Е. Е. Никифорова ; Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, Институт зарубежной филологии и регионоведения // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2 (127). - С. 60-64.
Количество страниц: 2 с.
One way to organize cumulative assessmentis through the student’s portfolio. In this article, the authorbrings readers to the idea of the need to create a studentportfolio, as it demonstrates the child’s efforts, progressand achievements in various areas. The importance of theportfolio in creating a situation of success for the child,the development of cognitive interests, the formation of theability to analyze and reflect.
Сивцева, С. Д. Портфолио – выражение индивидуальной накопительной оценки выпускника начальной школы / С. Д. Сивцева ; МОБУ "Средняя общеобразовательная школа N 31" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2(127). - С. 58-59.
Количество страниц: 3 с.
The relevance of the project lies in the organization of empirical research based on the principle ofnatural conformity, in the classroom and outside schoolhours by students under the guidance of teachers and withthe participation of parents. The goal of the project is todevelop functional literacy based on the principle of environmental friendliness through the use of an empiricalmethod.
Парников, Н. Г. Эмпирический метод как эффективный инструмент по формированию функциональной грамотности у младших школьников / Н. Г. Парников, А. И. Стручкова, А. И. Новгородова ; МБОУ "Намская средняя общеобразовательная школа N 1 им. И. С. Гаврильева", Институт развития образования и повышения квалификации имени С. Н. Донского-II // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2 (127). - С. 55-57.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение.
The article considers the role of mentoring inthe professional development of foreign language teachersof the MOBU “Sakha Gymnasium”. The authors come to theconclusion that mentoring contributes to the maximumdisclosure of the potential of young teachers, professionaldevelopment, acceleration of the process of professionaldevelopment of a teacher, development of his abilities toindependently and efficiently perform professional tasks.
Роль наставничества в профессиональном развитии учителей иностранных языков МОБУ "Саха гимназия" / Е. Д. Павлова, В. В. Софронеева, Л. Г. Дедюкина [и др.] ; МОБУ "Саха гимназия" // Народное образование Якутии. -2023. - N 2 (127). - С. 53-54.
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение.
The article analyzes the organization ofspecialized education with in-depth study of individualsubjects, in particular, the organization of the specializedpsychological and pedagogical class. This form of work effectively solves the problems of vocational guidance; givesstudents the opportunity to be acquainted with the diversity and features of teaching professions, to immerse themin practical creative pedagogical activity. The article dealswith the issues of the emergence of pedagogical classes inpublic education. Studying the history of the formation ofspecialized pedagogical classes since the 19th century, allows identifying positive achievements in the organizationof pre-university specialized pedagogical training.
Олесова, З. С. Учитель начинается в школе (из опыта работы психолого-педагогического класса) / З. С. Олесова ; МБОУ "Покровская средняя общеобразовательная школа с углубленным изучением отдельных предметов N 1 им. И. М. Яковлева" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2 (127). - С. 50-52.